El 30%

 
> ### Reframing the discussion > > I’ve seen three common arguments so far about this policy that I think aren’t strong and only serve to weaken the other points made around them: > > - **“The 30% rate is too high.”** It doesn’t really matter what this rate is. It could be 80% or 5% and be similarly defensible. Apple can charge whatever they want for the commission — the issue is that they’re forcing everyone to use their payment system. > - **“I, or my industry, can’t afford to lose 30%.”** That’s not really Apple’s problem, honestly. > - **“Apple has no right to do this.”** I don’t think this is legally true (antitrust concerns aside, for now). Apple can permit and prohibit whatever it wants within its platform. Just look at all of the restrictions that game-console manufacturers — or even dumbphone platforms, like Verizon’s BREW — place on their respective software publishers. > > But one argument that Apple should care about: this policy will prevent many potentially great apps, from many large and small publishers, from being created on iOS at all.
via [marco.org](http://www.marco.org/3437484678)
Marco Arment (Instapaper, ex-Tumblr) en la que por ahora creo que es la mejor reflexión sobre el nuevo servicio de suscripción de Apple. Creo que en Cupertino se han equivocado con este sistema. Para el usuario final puede ser una buena propuesta pero como dice Arment va a frenar el desarrollo de buenas aplicaciones.

El problema no está tanto en el reparto sino en la obligación de tener que usar el servicio. Cuando se publicaron las nuevas condiciones daba la sensación de que sería un sistema opcional de pago: ¿quieres la conveniencia de tener un servicio de suscripción* in-app*? Entonces si el usuario lo hemos conseguido nosotros queremos una parte del beneficio. ¿Quieres hacerlo por tu cuenta y sin in-app? Entonces todo queda como hasta ahora. El problema es que incluso los desarrolladores que no quieren este sistema están obligados a incluirlo si distribuyen contenido (libros, películas, revistas, diarios,…) y hay aplicaciones que son difíciles de catalogar y que van a generar más de un quebradero de cabeza.